Klasa 3E na chemii w 3D

Klasa 3E na chemii w 3D

W czwartek, 20 lutego, chętni uczniowie naszej medycznej klasy 3E wzięli udział w nietypowej lekcji chemii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Czemu była nietypowa? Po pierwsze - trwała dość długo, bo aż cztery godziny. Po drugie - każdy jej uczestnik miał badane tętno oraz pracę mózgu. Po trzecie - rozpoczęła się i zakończyła testem. A po czwarte - każdy pracował w jej trakcie z tabletem lub goglami VR. 

Skąd ta nietypowość? Ano stąd, że nasze Liceum zostało zaproszone do udziału w badaniu służącemu realizacji projektu pod nazwą: "Wpływ pracy w 3D w rzeczywistej, rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości na obciążenie poznawcze związane z zmianą reprezentacji podczas tworzenia modeli cząsteczek chemicznych", którego koordynatorem jest pani dr Mária Babinčáková.
Ideę zajęć, w których uczestniczyliśmy, można opisać w trzech etapach.

Etap pierwszy - to wstępny test badający wiedzę chemiczną z zakresu trójwymiarowego kształtu cząsteczek, a także test tzw. obciążenia poznawczego, w którym badano parametry pracy mózgu, rejestrując przy tym tętno oraz fale mózgu. Etap drugi - to lekcja dotycząca wspomnianego już zagadnienia kształtu cząsteczek, realizowana w grupach, z których jedna korzystała w jej trakcie z odpowiednich aplikacji na tabletach, a druga z gogli z wirtualną rzeczywistością. Etap trzeci - to powtórzenie etapu pierwszego, a więc ponowne badanie, które umożliwi porównanie, czy różne metody prowadzenia lekcji wpłynęły na uzyskany wynik testu.

Oczekiwanie na publikację będącą rezultatem projektu pewnie trochę potrwa, ale sami uczniowie tuż po wyjściu z laboratorium mieli swoje przemyślenia, choćby na temat wykorzystania gogli VR w szkolnej rzeczywistości. I choć trzeba powiedzieć, że zajęcia były wyczerpujące, to w końcu... czego nie zrobimy, aby przysłużyć się nauce?

Dziękujemy pracownikom Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego za możliwość udziału w badaniu i przeprowadzenie zajęć!