W sobotę (27.04.) uczestniczyłyśmy, jako jedna drużyna w całodniowym hackathonie eco + tech Carbon Footprint Challenge, który dla części z nas był pierwszym maratonem biznesowym w życiu. Pomimo braku doświadczenia, dzięki wspólnej pracy nad projektem, który dotyczył tematu bioróżnorodności, udało nam się zająć drugie miejsce na podium!
Oczywiście: nasi drodzy abiturienci, już-prawie-maturzyści, są przygotowani do egzaminu dojrzałości najlepiej na świecie… Chyba jednak nie od rzeczy byłoby przed maturą zwrócić się też z prośbą o pomoc do Najwyższej Instancji, która, skoro już chroni od wszelkiego złego, to może zechce też uchronić przed zaskakującymi zadaniami, zbyt trudnymi pytaniami, niezrozumiałymi pytaniami? Może podpowie jakiś zapomniany wzór na wagę genialnego rozwiązania, może pozwoli odzyskać głos uwięziony w zeschniętym gardle w czasie odpowiedzi na ustnym? W każdym razie – nie zawadzi spróbować (a w szkole pijarskiej to nawet trochę wypada)…
Kwitnienie kasztanowców jakoś dziwnie mocno opiera się szalejącym, z roku na rok coraz bardziej męczącym i niepokojącym zmianom klimatycznym – co by się nie działo, te drzewa zawsze okrywają się charakterystycznymi stożkowatymi kwiatostanami pod koniec kwietnia: oczywiście po to, by przypomnieć, że tuż za pasem matura…
To się prawie nigdy nie udaje – poprawianie dobrego na lepsze… A ponieważ konwencja naszego dnia otwartego z ostatnich dwóch lat (robimy coś bez napuszenia, krygowania się, bez fajerwerków, bez inscenizowania nieprzekonującego reklamowego teatru: po prostu przychodzimy, jesteśmy i rozmawiamy z każdym, kto ma życzenie rozmawiać) sprawdziła się znakomicie, postanowiliśmy zaryzykować i raz jeszcze wejść do tej samej rzeki. Czy się udało?
Dwa najważniejsze chrześcijańskie święta – Boże Narodzenie i Wielkanoc – nieodzownie związane są z rytuałami dzielenia: Słowem Bożym, radością z celebrowania zbawczych tajemnic, symbolami odświętnej wspólnoty stołu (opłatkiem/jajkiem)… czasem – prezentami, zawsze – samymi sobą. I w imię tej pięknej idei dzielenia (tak głęboko zakorzenionej w sięgającej czasów pierwszych, starożytnych jeszcze komun chrześcijańskich tradycji agapy) w Liceum corocznie organizowane są spotkania – bożonarodzeniowe i wielkanocne – dla osób starszych i samotnych.
Z radością informujemy, że Antoni Zakrzewski - uczeń klasy 2a - zajął V miejsce w IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Liturgicznej w roku szkolnym 2023/2024 w kategorii uczniów szkół ponadpodstawowych. Serdecznie gratulujemy!
Bartosz Stańczyk i Julian Twardy - uczniowie klasy 4B - uzyskali tytuł finalisty XVII Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH z matematyki w roku akademickim 2023/24. Natomiast Szymon Pietruszka - także z klasy 4B - uzyskał tytuł finalisty XVII Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH z fizyki. Serdecznie gratulujemy zarówno wybitnym uczniom, jak i ich opiekunom naukowym: pani prof. Katarzynie Piórek i panu prof. Wiesławowi Mroszczykowi.
Katyń. Słowo, które dziś coraz mocniej staje się po prostu jeszcze jednym hasłem z podręcznika historii, czymś, o czym trzeba umieć coś napisać na sprawdzianie z II wojny światowej. I może trudno się o to zżymać – taka już jest smutna logika dziejów, że wszystko w nich z wolna okrywa się kurzem, kostnieje w oczywistości i banały.
W czwartek 4.04.24, odbył się finał Konkursu Wiedzy o Anglii im. prof. Krystyny Płachty. W tegorocznej edycji konkursu pytania z literatury, historii i historii sztuki dotyczyły okresu panowania dynastii Hanowerskiej (1714-1837). Po pierwszym etapie, do finału weszło 6 najlepszych drużyn klasowych. W ostatecznych zmaganiach zwyciężyła reprezentacja klasy 3D w składzie: Gabriela Walencik, Bartosz Kula, Damian Ciężadło (42 pkt), przed 2A (33 pkt) i 1D (29 pkt). Wszystkim finalistom gratulujemy!
W dniach od 16 do 23 marca odbyła się wymiana z uczniami (właściwie 17 uczennicami) z Niemiec. Gościliśmy u siebie w domach uczestniczki wymiany, aby mogły one lepiej poznać polską kulturę i zwyczaje. Należy podkreślić, że wymiana ze szkołą w Gilching pod Monachium trwa od 30 lat, niezmiennie pod opieką pani Almy Rzoncy-Biel! Projekt dofinansowała Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.
Zakończyła się 3. edycja szkolnego turnieju tenisa stołowego. W marcu rywalizowało między sobą 24 zawodników. Zacięte mecze wyłoniły finalistów. Czwarte miejsce zajął debiutant: Piotrek Magdziarz z klasy1. Podium kolejno obsadzili:
I miejsce: Adam Stochel
II miejsce: Filip Dziubiński
III miejsce Rafał Guzik
W miniony czwartek (21.03.2024) wybraliśmy się pod opieką pani prof. Anny Lawand na Uniwersytet Ekonomiczny, aby jako uczniowie klasy o profilu ekonomiczno - prawnym jeszcze wnikliwiej niż w szkole poznać zasady działania inflacji.