Wiadomości

Zakończenie Roku Wiary -

Zakończenie Roku Wiary - "Maszt, żagiel, refowanie - cała naprzód ku niebu!"

Każdy z nas doskonale wie, czym jest maszt, żagiel i do czego służą. Refowanie to zmniejszenie powierzchni żagla, zwłaszcza wtedy, gdy mocno wieje i rej staje się niebezpieczny. W tym dniu szczególnie zwróciliśmy uwagę na żagiel, który uszyliśmy z małych kawałków, symbolizujących poszczególne klasy naszej Szkoły. Dla nas to symbol wspólnoty. Tylko RAZEM możemy pewnie powiedzieć: "cała naprzód ku niebu!". Nasza łódź dzisiaj otrzymała też imię: Effatha czyli otwórz się! Wiemy, że bez otwarcia się na drugiego człowieka trudno nam będzie budować wspólnotę wiary i wspólnotę Szkoły.

Zakończenie Roku Wiary - "Kilwater- ślad Jezusa w moim życiu. Port - jestem w domu!"

W ostatnim dniu zajęć szkolnych towarzyszył nam kilwater. To ślad na wodzie, który po sobie zostawia jacht czy łódź. Jako chrześcijanin też chcę żyć tak, żeby po sobie zostawić dobry ślad. Ślad wspólnej wędrówki z Jezusem. Port to Niebo. To dom, do którego chcę dojść. Kończymy Rok Wiary dwoma wymownymi symbolami: solą i światłem. Sól oczyszcza i utrwala to, co oczyszczone, nadaje smak. Światło to Jezus, to Prawda. Tam, gdzie niosę światło, tam niosę Jezusa. Zabieramy ze sobą te symbole. A moja wiara? Oby była mocniejsza!

Zakończenie Roku Wiary -

Zakończenie Roku Wiary - "Rumpel i ster - którędy do Nieba?"

Środa to kolejny dzień refleksji w naszej wspólnocie szkolnej. Tym razem symbolami, które nam towarzyszyły, były: ster i rumpel. Jedno i drugie urządzenie służy do kierowania jachtem czy łodzią motorową. To niewątpliwie bardzo ważne elementy, bez których żeglowanie nie byłoby możliwe.

Zakończenie Roku Wiary - "Balast - ciężar, który daje nadzieję"

Za nami kolejny dzień z krótką refleksją na zakończenie Roku Wiary. Tym razem "na tapetę" bierzemy balast. Balast to dodatkowy element lub ładunek, którego podstawową cechą jest znaczny ciężar, wykorzystywany głównie na różnego rodzaju statkach (zarówno nawodnych, jak i podwodnych).

Modlitwa w intencji zmarłych...

W poniedziałek 4 listopada przedstawiciele naszego Liceum oraz Gimnazjum udali się na kilka krakowskich cmentarzy, aby nawiedzić groby osób związanych z Zakonem Ojców Pijarów oraz naszymi szkołami: nauczycieli, uczniów, absolwentów. Przedstawiciel każdej klasy zapalił znicz a samorząd ofiarował wiązanki. Następnie Ojciec Dyrektor, pan prof. Janusz Podwika oraz pani Dyrektor Gimnazjum Agnieszka Materkowska przybliżyli nam te postaci i modliliśmy się za ich dusze.

Wspólnota nadziei - "Cenacolo"

W poniedziałek 18 listopada odwiedzili nas członkowie wspólnoty "Cenacolo" - "Wieczernik", którzy zapoznali nas z istotą jej powstania i działalności. Wspólnota pomaga osobom uzależnionym uwolnić się od nałogu i powrócić do życia. Jej założycielką jest włoszka, s. Elvira Petrozzi. Obecnie wspólnota ma 63 domy na terenie Europy jak i poza nią.

Zakończenie Roku Wiary -

Zakończenie Roku Wiary - "Locja i kompas - kierunek mojego życia"

Już za chwilę o Roku Wiary będziemy mówić w czasie przeszłym. To prawda, w najbliższą niedzielę Uroczystością Chrystusa Króla w Kościele katolickim zakończymy symboliczny czas. Jako wspólnota szkolna chcemy zaakcentować w ostatnim tygodniu, niejako na "finiszu", rzeczy najistotniejsze. Ze względu na symbol łodzi w logo Roku Wiary, postanowiliśmy pokręcić się wokół terminologii żeglarskiej. Za nami dzień pierwszy - poniedziałek.

Akademia Romantyczna - inauguracja

14 listopada  nasze Liceum we współpracy z Kołem Naukowym Romantyzmu UJ  zainaugurowało   działalność   Akademii Romantycznej   , w ramach której studenci i doktoranci UJ będą prowadzić warsztaty dla trzydziestoosobowej grupy uczennic i uczniów naszej Szkoły.

Niepodległość radosna

Dzień 11 listopada, święto odzyskania niepodległości, można obchodzić w sposób rozmaity. Niestety, coraz częściej jesteśmy świadkami tego, jak nie powinno się go celebrować. Pomijając już znane z doniesień medialnych przypadki głębokiej patologii, trzeba powiedzieć, że w naszym podejściu do tej rocznicy brakuje jednego, niezmiernie ważnego elementu: radości.

Akcja Lwów i Dolina

W dniach 24.10- 27.10.13r. odbył się kolejny wyjazd do Lwowa. Brali w nim udział zarówno uczniowie Gimnazjum, jak i Liceum. Jak było - opowiedzą sami uczestnicy........

Ukraina. Czy chcemy, czy nie, kraj ten wywołuje w nas najróżniejsze skojarzenia. Jednym kojarzy się on z barszczem ukraińskim, a drugim z miejscem, gdzie nic nie jest takie oczywiste, bo jedną z najdroższych rzeczy na półkach  sklepowych jest mleko. Jeszcze inni odczuwają resentyment, bo przecież na tych terenach była kiedyś rdzenna Polska. Jednak niewątpliwie uczniom naszej Szkoły Ukraina kojarzy się z cyklicznymi wyjazdami do Lwowa, podczas których sprzątamy Cmentarz Łyczakowski i pomagamy potrzebującym Rodakom. Cała Szkoła włącza się w zbiórkę, kupując potrzebne produkty spożywcze i chemiczne. Z nich najwytrwalsi uczniowie tworzą paczki, które trafiają do rąk Polaków.
Schowaliśmy więc wszystkie skojarzenia do kieszeni, paczki oraz grabie do autokaru i z paszportem otwartym na ostatniej stronie: pojechaliśmy!

Święto Przechodzących

W wigilię uroczystości Wszystkich Świętych nic w pogodzie nie kojarzyło się z umieraniem. Niemal nieskazitelnie lazurowe niebo, ostre jesienne słońce, wcale wysoka (jak na tę porę roku) temperatura, a pod tym niebem i słońcem, dookoła – feeria ostatnich kolorowych liści, po części szeleszczących jeszcze na gałęziach, po części już pod butami. Ale przecież – na co w kazaniu podczas Mszy Świętej za zmarłych nauczycieli, uczniów, absolwentów i pracowników naszych Szkół zwrócił uwagę Dyrektor Gimnazjum i Liceum, ks. Edward Kryściak – patrząc na otaczającą nas przyrodę, nie sposób nie myśleć o odchodzeniu. Bo mimo całego tego żyjącego piękna wie się przecież, że to już, że jeszcze tylko chwila i wszystko pogrąży się w najgłębszym zimowym śnie.

Nowy stypendysta

Michał Wójciak - uczeń klasy 3b - został przyjęty do grona stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci   w roku szkolnym 2013/2014.  Fundusz wspiera zdolnych uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań, umożliwiając im udział w organizowanych dla nich warsztatach, obozach i seminariach. Michałowi przyznano także stypendium Prezesa Rady Ministrów. Nowemu stypendyście gratulujemy!